Dit wordt een lange beschrijving. Ik heb te maken met een zeer frustrerend, intermitterend elektrisch probleem op mijn VR4. Ik start de auto en hoor het MFI-relais klikken en de auto slaat af. Soms is het 4-5 seconden na het starten, soms kan het een paar minuten duren. Het lijkt erop dat het vaker voorkomt als het een koude start is.
Achtergrond:
94 vr4 met 66k mijl. Ik gebruik sinds 2011 AEM v2, zelf afgesteld. Het probleem begon afgelopen herfst na het aanbrengen van een TON aan wijzigingen. In de vroege zomer haalde ik de motor eruit en stuurde ik de versnellingsbak, het differentieel en mijn dr750's weg om te worden gereviseerd. Terwijl de dingen weg waren, werkte ik aan de motor: Kevlar distributieriem, solide spanner, nieuwe klepsteelafdichtingen, BC 264 nokken, BC verstelbare nokkenastandwielen (correct afgesteld), nieuwe oliepomp, Fluidampr, nieuwe koppeling, nieuwe bougies en een Rvenge Coil on Plug kit. Ik verwijderde mijn HKS DLI en mijn Blitz DSBC en installeerde een AEM boostsolenoïde. Ik heb ook een deel van mijn intercooler-leidingen opnieuw gedaan om met een Synapse bov te werken in vergelijking met de Tial, omdat ik surge-problemen had met mijn dr750's. En ik heb de firmware in AEM v2 geüpdatet naar v25. Ik heb alles getest op boostlekkage.
Mijn eerste start was prima. Ik kon vloeistoffen bijvullen en hem 20 minuten laten opwarmen voordat ik hem uitzette. De volgende dag wilde ik hem weer starten en had ik het probleem. Ik dacht dat ik het probleem een paar keer had opgespoord, om het mis te hebben. Ik denk dat ik lang genoeg met de auto had geknoeid dat de motor warm was en het probleem zich niet voordeed.
Eerst heb ik mijn turbo-timer verwijderd, omdat ik dacht dat dat het was. De volgende dag bleef het probleem aanhouden. Toen heb ik de firmware op de ECU teruggezet, omdat ik dacht dat dat het was. Ik heb daarna zelfs 15 minuten zonder problemen gereden. De volgende dag bleef het probleem aanhouden. Sindsdien heb ik de firmware weer op v25 gezet. V25 heeft wel veiligheidsvoorzieningen voor de motor, maar ik heb bevestigd dat ze allemaal zijn uitgeschakeld.
Toen heb ik de brandstofpomprelais-bypass gedaan via de zekeringkast. Met mijn oude vr4 had ik ook een uitschakelprobleem en het omzeilen van het relais loste het op. Dat hielp niet. Ik heb het MFI-relais ook op de werkbank getest (werkte prima). Om zeker te zijn, heb ik het verwisseld met een reserve die ik had, en daarna nog een reserve. Zelfde probleem... Ik hoorde op een dag mijn IAC ratelen nadat hij uitviel, dus ik verving dat door de nieuwere plastic stijl, hetzelfde probleem. Ik testte alle +12v-ingangen en massa-ingangen op de ECU met een multimeter. Ik heb mijn accupolen schoongemaakt. Ik stuurde mijn ECU naar AEM, waar ze testten en bevestigden dat hij prima werkte. Vanwege wat ik hen beschreef, hebben ze het hoofdrelais in de printplaat uit voorzorg vervangen.
Ik kreeg de ECU terug en het probleem bestaat nog steeds
Dus toen begon ik naar de bedradingsschema's rond het MFI-relais te kijken.
Dit is wat ik heb getekend. Ik heb ook de afdekking van het MFI-relais verwijderd en er naar gekeken terwijl het uitschakelde. Het is de brandstofpompe kant van het relais die afslaat. Voor mij betekent dit dus dat er stroom naar het relais gaat of de massa aan de andere kant (AEM). In AEM gebruikte ik de interne logger om het hoofdrelais en het brandstofpomprelais (LS11) te bewaken om er zeker van te zijn dat het niet opriep om ze uit te schakelen. Dat was niet het geval. Ik heb ook pin 7 van het MFI-relais overbrugd met stroom om te bevestigen dat de auto niet afsloeg. Dit doet me dus geloven dat het probleem zich ergens in het gebied bevindt dat ik heb gemarkeerd. Ergens tussen pin 7 van het MFI-relais en de ontsteking heb ik een intermitterend probleem.
Ik keek terug naar het diagram om het pad te vinden dat de draad volgt. Van de ontstekingskabelboom gaat hij terug naar de zekeringkast, door de zekering, uit de voorkant van de kast, naar een dashboardconnector aan de bestuurderskant, uit een dashboardconnector aan de passagierskant en vervolgens naar de MFI-relaisconnector. Ik begon een jumperdraad toe te voegen van het MFI-relais naar verschillende plekken in de kabelboom om te achterhalen waar de slechte plek zat. Ik had ontdekt dat hij nog steeds zou afslaan als hij in de dashboardconnector aan de bestuurderskant was aangesloten. Maar toen hij in de connector werd gestoken die naar de achterkant van de zekeringkast ging, had ik 3 succesvolle koude starts waarbij hij zonder problemen op bedrijfstemperatuur opwarmde.
Dus ik dacht zeker dat het de zekeringkast was. Ik heb hem uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt met elektrische reiniger (leek niet echt vies). Ik heb alle zekeringklemmen (de dingen waar de zekeringen in klikken) in alcohol gedrenkt en ze met een tang samengeknepen om er zeker van te zijn dat ze een goede verbinding hadden. Rood laat zien hoe stroom de zekering binnenkomt en groen laat zien waar hij eruit komt. Dit hielp niet:/
Ik heb een reserve kabelboom voor een 94 vr4, dus ik heb het kleine stukje bedrading van 12 inch vervangen dat uit de voorkant van de zekering komt en naar de dashboardconnector aan de bestuurderskant gaat. Dat hielp niet. Ik heb ook 2 verschillende reserve zekeringkasten geprobeerd die ik had. Geen succes. Ik heb ook de draad in elke connector losgekoppeld en ervoor gezorgd dat hij er goed uitzag (dat deed hij). Ik heb hem toch schoongemaakt met elektrische reiniger. Voor de vrouwelijke spade-uiteinden heb ik ze ook met een tang samengeknepen zodat ze zo strak mogelijk zouden passen. De vrouwelijke spade aan het MFI-relais heeft wat soldeer erop. Ik raakte het aan met mijn soldeerbout en voegde wat vers soldeer toe.
Dus gisteravond heb ik mijn ontstekingsassemblage uit elkaar gehaald en de contactpunten schoongemaakt. Geen hulp. Ik had een reserve stuurkolom van een vr4 van 52k mijl. Ik stal de ontstekingsassemblage daarvan en het hielp niet.
Ik ga proberen de jumperdraadtest te herhalen. Ik heb de continuïteit getest, ik heb geprobeerd de spanning te bewaken om te zien of ik een daling kan zien met mijn multimeter, maar ik denk dat het zo snel gebeurt dat ik het niet kan detecteren. Ik heb geprobeerd een klein mistlicht op de draad aan te sluiten om te zien of het ooit dimt of uitgaat als de auto uitvalt, maar dat doet het niet. Misschien knippert het zo snel dat ik het niet kan zien. Ik vraag me af of ik misschien iets niet correct bekijk of dat er iets anders is dat ik zou moeten doen? Ik las online dat sommige multimeters een min/max-instelling hebben om snelle veranderingen op te vangen. De mijne niet. Ik denk er wel over om er een te kopen.
Bedankt - Charlie
Achtergrond:
94 vr4 met 66k mijl. Ik gebruik sinds 2011 AEM v2, zelf afgesteld. Het probleem begon afgelopen herfst na het aanbrengen van een TON aan wijzigingen. In de vroege zomer haalde ik de motor eruit en stuurde ik de versnellingsbak, het differentieel en mijn dr750's weg om te worden gereviseerd. Terwijl de dingen weg waren, werkte ik aan de motor: Kevlar distributieriem, solide spanner, nieuwe klepsteelafdichtingen, BC 264 nokken, BC verstelbare nokkenastandwielen (correct afgesteld), nieuwe oliepomp, Fluidampr, nieuwe koppeling, nieuwe bougies en een Rvenge Coil on Plug kit. Ik verwijderde mijn HKS DLI en mijn Blitz DSBC en installeerde een AEM boostsolenoïde. Ik heb ook een deel van mijn intercooler-leidingen opnieuw gedaan om met een Synapse bov te werken in vergelijking met de Tial, omdat ik surge-problemen had met mijn dr750's. En ik heb de firmware in AEM v2 geüpdatet naar v25. Ik heb alles getest op boostlekkage.
Mijn eerste start was prima. Ik kon vloeistoffen bijvullen en hem 20 minuten laten opwarmen voordat ik hem uitzette. De volgende dag wilde ik hem weer starten en had ik het probleem. Ik dacht dat ik het probleem een paar keer had opgespoord, om het mis te hebben. Ik denk dat ik lang genoeg met de auto had geknoeid dat de motor warm was en het probleem zich niet voordeed.
Eerst heb ik mijn turbo-timer verwijderd, omdat ik dacht dat dat het was. De volgende dag bleef het probleem aanhouden. Toen heb ik de firmware op de ECU teruggezet, omdat ik dacht dat dat het was. Ik heb daarna zelfs 15 minuten zonder problemen gereden. De volgende dag bleef het probleem aanhouden. Sindsdien heb ik de firmware weer op v25 gezet. V25 heeft wel veiligheidsvoorzieningen voor de motor, maar ik heb bevestigd dat ze allemaal zijn uitgeschakeld.
Toen heb ik de brandstofpomprelais-bypass gedaan via de zekeringkast. Met mijn oude vr4 had ik ook een uitschakelprobleem en het omzeilen van het relais loste het op. Dat hielp niet. Ik heb het MFI-relais ook op de werkbank getest (werkte prima). Om zeker te zijn, heb ik het verwisseld met een reserve die ik had, en daarna nog een reserve. Zelfde probleem... Ik hoorde op een dag mijn IAC ratelen nadat hij uitviel, dus ik verving dat door de nieuwere plastic stijl, hetzelfde probleem. Ik testte alle +12v-ingangen en massa-ingangen op de ECU met een multimeter. Ik heb mijn accupolen schoongemaakt. Ik stuurde mijn ECU naar AEM, waar ze testten en bevestigden dat hij prima werkte. Vanwege wat ik hen beschreef, hebben ze het hoofdrelais in de printplaat uit voorzorg vervangen.
Ik kreeg de ECU terug en het probleem bestaat nog steeds

Dit is wat ik heb getekend. Ik heb ook de afdekking van het MFI-relais verwijderd en er naar gekeken terwijl het uitschakelde. Het is de brandstofpompe kant van het relais die afslaat. Voor mij betekent dit dus dat er stroom naar het relais gaat of de massa aan de andere kant (AEM). In AEM gebruikte ik de interne logger om het hoofdrelais en het brandstofpomprelais (LS11) te bewaken om er zeker van te zijn dat het niet opriep om ze uit te schakelen. Dat was niet het geval. Ik heb ook pin 7 van het MFI-relais overbrugd met stroom om te bevestigen dat de auto niet afsloeg. Dit doet me dus geloven dat het probleem zich ergens in het gebied bevindt dat ik heb gemarkeerd. Ergens tussen pin 7 van het MFI-relais en de ontsteking heb ik een intermitterend probleem.

Ik keek terug naar het diagram om het pad te vinden dat de draad volgt. Van de ontstekingskabelboom gaat hij terug naar de zekeringkast, door de zekering, uit de voorkant van de kast, naar een dashboardconnector aan de bestuurderskant, uit een dashboardconnector aan de passagierskant en vervolgens naar de MFI-relaisconnector. Ik begon een jumperdraad toe te voegen van het MFI-relais naar verschillende plekken in de kabelboom om te achterhalen waar de slechte plek zat. Ik had ontdekt dat hij nog steeds zou afslaan als hij in de dashboardconnector aan de bestuurderskant was aangesloten. Maar toen hij in de connector werd gestoken die naar de achterkant van de zekeringkast ging, had ik 3 succesvolle koude starts waarbij hij zonder problemen op bedrijfstemperatuur opwarmde.


Dus ik dacht zeker dat het de zekeringkast was. Ik heb hem uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt met elektrische reiniger (leek niet echt vies). Ik heb alle zekeringklemmen (de dingen waar de zekeringen in klikken) in alcohol gedrenkt en ze met een tang samengeknepen om er zeker van te zijn dat ze een goede verbinding hadden. Rood laat zien hoe stroom de zekering binnenkomt en groen laat zien waar hij eruit komt. Dit hielp niet:/


Ik heb een reserve kabelboom voor een 94 vr4, dus ik heb het kleine stukje bedrading van 12 inch vervangen dat uit de voorkant van de zekering komt en naar de dashboardconnector aan de bestuurderskant gaat. Dat hielp niet. Ik heb ook 2 verschillende reserve zekeringkasten geprobeerd die ik had. Geen succes. Ik heb ook de draad in elke connector losgekoppeld en ervoor gezorgd dat hij er goed uitzag (dat deed hij). Ik heb hem toch schoongemaakt met elektrische reiniger. Voor de vrouwelijke spade-uiteinden heb ik ze ook met een tang samengeknepen zodat ze zo strak mogelijk zouden passen. De vrouwelijke spade aan het MFI-relais heeft wat soldeer erop. Ik raakte het aan met mijn soldeerbout en voegde wat vers soldeer toe.

Dus gisteravond heb ik mijn ontstekingsassemblage uit elkaar gehaald en de contactpunten schoongemaakt. Geen hulp. Ik had een reserve stuurkolom van een vr4 van 52k mijl. Ik stal de ontstekingsassemblage daarvan en het hielp niet.

Ik ga proberen de jumperdraadtest te herhalen. Ik heb de continuïteit getest, ik heb geprobeerd de spanning te bewaken om te zien of ik een daling kan zien met mijn multimeter, maar ik denk dat het zo snel gebeurt dat ik het niet kan detecteren. Ik heb geprobeerd een klein mistlicht op de draad aan te sluiten om te zien of het ooit dimt of uitgaat als de auto uitvalt, maar dat doet het niet. Misschien knippert het zo snel dat ik het niet kan zien. Ik vraag me af of ik misschien iets niet correct bekijk of dat er iets anders is dat ik zou moeten doen? Ik las online dat sommige multimeters een min/max-instelling hebben om snelle veranderingen op te vangen. De mijne niet. Ik denk er wel over om er een te kopen.
Bedankt - Charlie