Mitsubishi 3000GT & Dodge Stealth Forum banner
1 - 20 of 28 Posts

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Hoi allemaal,

Mijn naam is David en kom uit tilburg, en ik heb afgelopen zaterdag een 3000gt aangeschaft.

Het is een:

Merk: Mitsubishi 3000gt Twin Turbo (Geloof dat dit ook een vr4 is maar dan 1ste generaties daarvan, als dit niet zojuist is dan zit ik fout :p)
Bouwjaar: 1993
Km Stand: 203000km
Kleur: Donker Rood
Alarm: Clifford
Er zit een klasse 3 alarm op met startonderbreking, met Orginele en een kopie van het orginele SCM certificaat.

Het gaat om een stock twin turbo, gewoon een orgineel linksgestuurde 3000gt met de km-teller dus geen miles of miles en binnen kilometers.

Heb lang gezocht, naar een auto en twijfelde tussen deze 3000gt of een evo4 maar mijn voorkeur ging toch uit naar deze mitsubishi.

Nu de puntjes:

Er zit nog geen apk op, dit ga ik deze week laten doen en verder ga ik ook voor eigenzekerheid de 60k beurt doen en een grote beurt meteen erbij(zo snel mogelijk), dit gaat wel wat kosten maar dan weet ik zeker dat ik daar geen problemen meer mee kan krijgen.

Wat me opviel was dat tijdens het starten, dat er gewoon normaal weinig lichte rook uitkwam, dus geen grijze of lichtblauwe rook.
Heb ook mijn hand tegen de opening van de uitlaat gehouden, geen vocht gewoon kurkdroog om het zo maar te zeggen.
Verder wat ik kon zien was dat de linkerbuitenspiegel het glasje was vervangen door een of ander soort van plastic glas.
De motortjes van de beide speigels werken gewoon, voor de koplampen ook en ook om de koplampen naar beneden af te stellen werkt naar behoren.
Ik heb een volledig leren interieur, waarvan de bestuurders kant electronisch geregeld kan worden, werkt ook naar behoren.


Natuurlijk heb ik ook een testrit gemaakt voordat ik hem kocht.

Deze auto heeft ongeveer een jaar stil gestaan dus ik durfde het eigenlijk niet aan om hem wat meer op zijn staart te trappen toen hij op temperatuur was.
Maar ik heb toch nog wel de auto redelijk goed kunnen testen, dus eerst warm rijden, de temperatuur meter die loopt op het begin snel op en zakt vervolgens en gaat weer vervolgens naar de 90graden. Vanaf dat moment ben ik iets feller gaan rijden dus iets sportiever door de versnellingen heen.
Tijdens dat moment pakte de koppeling goed op en voelde niet te zwaar aan en de auto maakte ook geen vreemde of afwijkende geluiden.
En de handbak schakelde ook goed en vrij soepel zonder krakende of afwijkende geluiden te maken.
Ik ben niet boven de 4000toeren gekomen, overschakelen tijdens de 3000toeren en ook niet het gaspedaal helemaal ingetrapt.
Dus was eigenlijk al tevreden dat zowel de koppeling als de handbak goed samenwerkte en geen krakende of afwijkende geluiden maakten.
Ook ben ik blij dat hij op de moment waarop ik iets meer vermogen vroeg niet inhield op het acceleren en de turbo ook goed inkwam.

Voor zover ik kan zeggen is de 4x4 bak ook goed, in iedergeval geen rare geluiden gehoord of enig signaal daarvan, de climate controle werkt ook naar behoren, en de rest van de electronica ook.
Ook het sturen ging soepel ik voelde dat de stuurbekrachtiging zijn werk goed deed
Kortom het reedt goed en het is ook nog comfortabel :).

Er zitten ook nog wat kleine aandachtspuntjes op, kleine lakbeschadiging aan de bijrijders kant net onder de raam en 2 kleine plekjes op de spoiler.
Onderkant ga ik ook nog een keer volledig tectyleren.
De motorruimte zag er redelijk goed uit en bij de Turbo's lekte hij niet.
Hij lekte ook niet bij de distributieriemkap, de motor zweette wel een heel klein beetje en de hitteschild was al vrij ver aan het verslijten.
De accu is ook goed, en de fan slaat ook goed aan, om hem op de juiste temperatuur te houden.
Al met al ik vondt het wel goed genoeg om daadwerkelijk de auto te kopen, dus kwamen we bij het bieden uit. Verders zit de auto ook nog redelijk goed in de lak, moet hem nog een keertje goed wassen en laten polijsten.

Ik heb deze 3000gt uiteindelijk voor €5500,00 gekocht en heb er geen spijt van alleen al om hoe de auto eruit ziet als je er dichtbij staat nog mooier dan op de foto :D, en de lijnen en de sportieve look echt gewoon een super mooie auto,en zeker de moeite waard om er veel geld aan uit te geven.

Weet iemand toevallig een 3000gt specialist in de omgeving van Noord-Brabant en ook waar ik mijn onderdelen kan bestellen of halen?
En ook voor als de auto in orde is of het kwaad kan om een keer 0-100 te testen?
En hoe je dat het beste kunt doen zonder dat je de versnellingsbak ermee sloopt.
(Want zover ik gelezen heb schijnen deze bak daar niet erg goed tegenkunnen)
Reden waarom ik dit vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid want ik wil er gewoon veel mee rijden en blijven rijden.

Dus alweer een Nederlandse liefhebber erbij :)

Oowja hier nog een paar foto's van de bolide:



 

· ?Mark
Joined
·
24,639 Posts
Mooie auto welkom hierzo op de forum. Ik woon in California maar ik heb een GTO in Nederland ook een 1993 zwart. Mijn werk word gedaan aan de auto door suprasport.nl in Haarlem "arnout" hierzo op 3si is de eigenaar.
 

· Premium Member
Joined
·
23 Posts
Hoi David,

Welkom, nog een 3000gt rijder er bij!
Ik heb zelf een blauwe 3000gt, en gebruik deze als “daily” driver.
denk er aan GT’s zijn niet goedkoop in gebruik, benzine en onderdelen.
Ik zelf heb mijn 3000GT in onderhoud bij “Arthur” van AB Autoperformance in Groessen(Gld)
Hij is officiële Mitsubishi monteur maar voor zichzelf begonnen. Hij is zelf ook eigenaar van een mooie rode 3000GT. Ze zijn niet duur en hebben veel kennis van de 3000GT(stuk of 10 in onderhoud)
Voor onderdelen kan je het beste in de UK kijken, daar rijder er nog veel rond en de onderdelen zijn daar ook goedkoper en je zit niet met invoer problemen.
In de UK is ook en actief forum waar er veel kennis en informatie staat.(GTOUK.org)
als je vragen hebt stuur mij maar een PM.

Mvg Erikki
 

· Registered
Joined
·
543 Posts
Ziet er goed uit Dave, 5500 is geen geld voor een vr4.

Een 60k beurt is zeker verstandig. Bij die kilometerstand misschien zelfs een 120k, dus ook de oliepomp.

Voordat je de 0 naar 100 voluit gaat testen zou ik ook eens kijken naar de output shaft, de as tussen de versnellingsbak en tussenbak, deze is vaak versleten.
Verder is er niks mis met onze versnellingsbakken, zeker niet met een originele motor.

Onderdelen bestel ik meestal uit de us, gewoon omdat er hier niets te krijgen is en de prijzen bij de dealer zijn helemaal belachelijk.

Toen ik mijn vr4 pas had ging ik nog wel eens naar de dealer voor reparaties maar ik doe nu alles zelf omdat het anders gewoon niet te betalen is voor mij.
Er gaat nogal eens wat kapot aan een 22 jaar oude auto met 230k miles.
En ik vind het leuk om te doen, een uit de hand gelopen hobby zeg maar.

Veel plezier met je aankoop :welcome:
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
Even een update:

De 3000gt is apk-gekeurd geen echte aandacthspuntje behalve de banden die hebben nog 3mm profiel, heb er nu 2 verschillende merken opzitten:

Voor: Carat Exelero Fulda 245/45ZR/17 95Y
Achter: Radial MA-V1 245/45ZR/17 95W

Iemand messchien een idee voor goede bandjes want ik denk dat dit niet echt zo super is waarom 2 verschillende merken :S
Wil het liefst bandjes die een Top hebben van max 300km/u en tussen de 96/98kg per band kunnen dragen of hebben jullie een betere banden setup?

Na de APK heb ik hem meteen naar een Monteur hier in Tilburg gebracht : Tontje Schepens (SST) Sportcar Service Tilburg, ikzelf vindt het een top monteur die ook verder kijkt naar wat beter is met je rij-stijl en wat er aan vervangen toe is. Die heeft voor mij de Distributieriem(SFK) + 2 spanrollen (poulie's?) waterpomp van Nipparts, en Olie-ververst zit nu Bardahl 5w30 in, en hij heeft ook nog de oliefilter vervangen! Die ik in eerste instantie vergeten was op te noemen!!!
Totale kosten € 943,85 + hij was er een kleine 12uur mee bezig geweest.

De motor loopt stationair goed zo'n 700/800 toeren alleen hele lichte tikjes in de motor had ergens gelezen of gehoord dat dat normaal is, en is bijna niet meer te horen wanneer hij warm is.

Ik heb er inmiddels zo'n kleine 500km mee gereden en ik moet zeggen wat rijdt zo'n 3000gt toch ontzettend fijn. Ook wat bochten mee gemaakt hoor je de bandjes piepen gas bij en de 4x4 trekt hem gewoon weer recht prachtig gevoel is dat :D De handbak schakelt nog steeds goed korte slagen wat ik zeer fijn vindt, geen rare of krakende geluiden, waar ik wel aan moet wennen is de koppeling deze pakt pas vrij hoog op maar is ook in orde. Cruise Control uitgetest een keer van 80km/u pakt goed op en blijft gewoon werken + de hendeltje omhoog voor wat meer gasbijven en hendeltje omlaag om snelheid te verminderen werkt ook fijn :D. 2e keer was met 120km/u en ook zonder problemen.

Climate Control werkt ook behalve de Airco de pomp slaat niet aan dus dat moet ik uitzoeken.
De ECS knopt lijkt niet te werken, weet niet of er een bepaalde kliksysteem inzit net zoals de misterachtlicht en koplampen omhoog doen? En op de dashboard geeft ie ook niet aan of hij in Tour of sport zit, de verklikkerlichtje in de dashboard voor Tour/sport brandt ook niet, iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Active Aero werkt naar behoren bij 80km/u gaan de spoilers in werking, geloof zelfs dat de voorluchtspoiler bij de 50km/u in werking gaat weet dit niet zeker.

4x4 bak werkt naar behoren in de regen gewoon geen wielspin en in de bochten functioneert hij ook gewoon normaal.
Kortom De elektronica werkt goed behalve de airco en de ECS.
Heb er afgelopen vrijdag, 50liter in getankt (had nog 25 liter in zitten), en nu heb ik nog maar 15liter over :) en 390km gereden, dus mijn gok is dat ik ergens tussen de 400/450km uitkom en heb het uitgerekend op 400km dan rij ik 1 op 8!
Ik ben van plan om er serieus geld in te pompen en hem zo orgineel en mooie mogelijk te houden dit is mijn hobby geworden.
Heb hiervoor een Calibra c20ne gehad geswapt naar een c20xe met 165pk en mijn 2e auto was een Opel Corsa c20ne 115pk/176nm, gewicht 750kg met beide auto's heb ik nog niet het gevoel gehad dat ik gewoon wou rijden met de 3000gt wel :D

Punten die ik nog ga doen:

- Grote Beurt : benzinefilter, duurdere bougie's(optie de bougie's die er nu opzitten werken goed), koelvloeistof verversen (zit nog boven de Full), remolie verversen, stuurbekrachtigingvloeistof verversen, 4x4 bakolie verversen en bakolie verversen en de luchtfilter.
- Nieuwe banden (mescchien kan hier iemand mij goede banden aanraden die max 300km/u uur aan kunnen?)
-Airco Nakijken
-ECS Nakijken
-Achterruitenwissen motor nakijken (Knopje binnen werkt alleen hij sproeit maar de wissers bewegen niet)
- Dopje voor de koplampsproeier reservoir regelen. (Zit blijkbaar geen dopje op, motor werkt wel)
- Radio inbouwen plus 6 speakers, vorige eigenaar heeft compleet de speakers eruit gehaald :(
-Krik kopen die het gewicht van een 3000gt aankan (Zit geen krik bij helaas, wel een reserve band)
-Linkerbuitenspiegel nieuw glas in. (Zit nu een vervang plastic glasje op de gebroken glas, zicht wordt vergroot net zoals een vergrootglas)
- De output shaft vervangen zoals turbochris al aangaf (Schakelbak verstevigen)
- Olietemperatuur meter inbouwen

Toekomst:

- Turbotimer inbouwen
- Motor reviseren
- 350/400pk setup
- Dumpvalve (wil mijn turbotjes horen :p)
- Rechter deur Spuiten dit in verband met lakschade net onder het raam.
- Achterspoiler opnieuw laten spuiten zelfde verhaal

Kortom nog veel aan te doen zal ook wel een jaartje of anderhalf zijn voordat de auto is zoals ik hem wil hebben!
Oowja nog iets bij mijn achterlampen komt vocht in, is dit een bekende probleem?
Bedankt voor de reactie's en tips, ik zorg dat ik regelmatig post voor update's.

Ben een liefhebber geworden van een 3000gt :D

Dave-
 

· Amsterdamn
Joined
·
4,817 Posts
Is waarschijnlijk de magnetische koppeling op de airco pomp, misschien alleen ff het stekkertje schoonmaken, kan ook een zekering zijn.
Als de AC koppeling vervangen moet worden, is nogal een klus.
Voorwiel moet eraf, binnenspatbord moet eraf en zorgen dat je ALLE ringetjes bewaard en in de goede volgorde er weer op.

Ik heb altijd veel plezier van mn michelins gehad, die zijn behoorlijk stil en slijten ook niet abnormaal hard.

Welkom op de forums!
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Een kleine update en wat minder nieuws:

Heb de achterruitwisser probleem opgelost, even stekkertjes los gehaald schoongemaakt en weer terug erin geplugt.
Werkt weer goed :)

Afgelopen week merkte ik dat de 3000gt inhield en stotterde, kortom hij loopt onregelmatig, en er komen kleine vonkjes onder de kabel vandaan.
Dat zijn dus de kabels die aan de buitenkant zitten van de motor!

Mijn vraag is dus, als ik een kabelset en bougie's haal kan ik dat zo vervangen of is er nog een dingetje wat ik er nog bij moet vervangen?

En ik wil ook nog een nieuwe brandstoffilter + Luchtfilter.
Alleen weet de prijzen van de brandstoffilter niet?

Mijn laatste vraag is waar ik ergens in Nederland (Liefst in omgeving brabant) mijn injectoren kan laten schoonmaken + eventuele dingetjes die daarbij horen laten vervangen.

Als laatste ga ik ook nog een fles fuel injector cleaning halen, moet daarbij mijn tank volledig leeg zijn of kan ik dat bij een beetje benzine (denk aan 3liter benzine nog in de tank) erbij doen?
 

· Amsterdamn
Joined
·
4,817 Posts
Kabels en bougies zou dat moeten oplossen, waarschijnlijk kan je met enkel kabels toe.

Als je alles gaat vervangen zou ik ook een pakking halen voor de inlaat, deze moet eraf om bij de achterste bank te komen.

Brandstof filter kan niet meer dan 60eu kosten?

Voor injectoren reinigen zou ik een motor revisie hut zoeken, die weten wel een adres bij jou in de buurt. Zo niet, dan weet ik er wel een paar in NH.

Met die cleaner moet je waarschijnlijk een volle tank benzine tanken, flesje erbij gooien en dan leeg rijden.
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Oke dank je wel, ga meteen kijken voor een pakking voor de inlaat,

Bougie's + Kables en Brandstoffilter komt uit of zo'n kleine 300,00.

Zal weer een update posten als ik die dingetjes gedaan heb zal nu iets langer duren, zit deze maand niet mee.
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #12 · (Edited)
****Update****

Volgende week vrijdag gaat mijn bougiekabels en bougies plus inlaat pakking en brandstoffilter vervangen worden, heb iniedergeval de duurste bougie's van NGK gepakt.

Nu ben ik er ook achter gekomen dat de vorige eigenaar water bij de koelvloeistof heeft gedaan, waardoor nu mijn koelvloeistof heel licht bruin van kleur eruitziet.
Dus wil ik mijn koeilvloeistof eruit laten lopen, en dan weer nieuwe erin doen.

Nu komt het ik zit met een klein probleempje want ik weet niet precies hoe ik dat het beste kan doen?

Als ik via de radiateur onder de koelvloeistof eruit laat lopen en bovenop de radiateur de dopje eraf haal zodat ie ook nog kan ontluchten moet ik dan als de koelvloeistof eruit is bij de radiateur boven bijvullen of kan ik alleen maar via de koelvloeistof reservoir bijvullen? En wat is precies de beste manier van doen, want ikzelf had nog gedacht om 2liter water er nog extra doorheen te laten lopen voor eventueel wat vuil eruit te halen en als dat eruit is weer koelvloeistof bijvullen via de koelvloeistof reservoir.(want ik weet dus niet zeker of ik boven de radiateur wel koelvloeistof bij mag vullen?)

En hoeveel liter koelvloeistof heb ik daarvoor nodig?

Toen ik de inlaat pakking ging bestellen bij de mitsubishi dealer, zagen hun dat mijn auto van 1992 is, inplaats van 1993 lol. Inlaat pakking was €21,00 bij de dealert.

Dit was de update alweer eind volgende week post ik weer hoe alles is verlopen.

Dave-
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #13 ·
*************UPDATE***********

Hier weer een update, onlangs zijn alle bougie's vervangen en bougiekabels ook.
Koelvloeistof compleet vervangen en geflushed enzo, en de brandstof filter vervangen.
Er waren 2 bougiekabels versleten, en er was 1 bougie pikzwart waardoor hij een tijdje op 5cylinders gelopen heeft, nu alles vervangen is merk ik dat hij nog steeds op 5cylinders loopt weet iemand wat het probleem kan zijn, is mijn cylinder niet goed? Of ligt het bij mijn injectors?

Als ik rij dan merk ik op het begin dat hij aan het inhouden is en als je meer power vraagt ook en je hoort regelmatig een plof uit de uitlaat, en met stationair dan ploft hij ook regelmatig plus hij klinkt zwaarder.

M,v,g;

Dave
 

· Registered
Joined
·
543 Posts
Trek de bougiekabels er eens 1 voor 1 uit, bij de spoelen.

Als hij echt maar op 5 cilinders loopt zul je bij 1 kabel geen verschil merken.

Dan steek je een van je oude bougiekabels in die spoel met een bougie er in en houd deze tegen bv je inlaatspruitstuk om te kijken of hij vonkt.

Geeft de ecu trouwens geen foutmelding?

Ennuh, 5500 euries voor een vr4 met 20.000 op de teller?
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Trek de bougiekabels er eens 1 voor 1 uit, bij de spoelen.

Als hij echt maar op 5 cilinders loopt zul je bij 1 kabel geen verschil merken.

Dan steek je een van je oude bougiekabels in die spoel met een bougie er in en houd deze tegen bv je inlaatspruitstuk om te kijken of hij vonkt.

Geeft de ecu trouwens geen foutmelding?

Ennuh, 5500 euries voor een vr4 met 20.000 op de teller?
Sorry 1 nulletje vergeten moet 203000km dus het moet 2ton zijn.

Ben nog langs de monteur geweest, 1 voor 1 de bougie's afgehaald de voorste 3 dan, en de bougie's die erachter zitten hebben we de kabels van getest wat blijkt dat van de achterste bougie's de middelste niet meevonkt.
Daar achter moeten laten en hij gaat een compressie test doen om te kijken of het niet iets anders is.

Ik ben zelf niet zo handig met het klussen met de auto helaas, kan echt alleen kleine dingetjes doen, rest laat ik over aan de monteur.
Ik hoop echt dat de middelste cylinder achter wel compressie heeft want dan scheelt het ietsjes in de kosten, want de monteur zei ook al dat er kans is dat als de middelste cylinder achter geen compressie geeft het dan waarschijnlijk verbrand kan zijn ofzo. Dit vanwege de oude bougie die daar zat gewoon zwart was.

Maarja morgen avond dan weet ik meer.
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #16 ·
En alweer een update..

Goed nieuws gisteren gebeld door de monteur, en hij zei dat de bougie-kabels niet in de juiste volgorde zat dat de auto daardoor op 5cylinders draaide. Dus hij heeft op internet de volgorde van de aansluiting van bougie-kabels voor 3000gt opgezocht en ze weer in de goede volgorde gezet en hij loopt weer op 6cylinders.
De monteur had de compressie van alle cylinders gemeten en waren gewoon goed dus dat is ook erg goed nieuws.
Gisteren meteen de auto ook opgehaald laat in de avond, en de auto is weer in orde ben weer super blij :D:qgiggity:
Iedereen bedankt nog voor de reactie's, en ik zal weer updates posten als ik weer dingetjes aan de auto heb gedaan.
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #17 ·
***UPDATE***

Heb onlangs een nieuwe uitlaat gekocht van een mede 3000gt eigenaar die nog geen 15 minuten van mij af woont.
Hij heeft ook heel toevallig een GTO twin turbo in dezelfde kleur als die van mij haha, alleen hij gaat zijn 3000gt voor de cross gebruiken.
Omdat schijnbaar de blanke lak laag van de kleur die wij hebben niet goed is, en waardoor de lak begint af te brokkelen.

Heb 2 spiegels gekocht (Links en rechts) € 50,00

En omdat mijn active aero systeem niet meer werkt.
De voorlucht spoiler blijft omlaag staan, en achter spoiler staat recht had ergens gelezen dat wanneer de voorlucht spoiler omlaag blijft staan dat de motor van de voorluchtspoiler nier meer werkt!

Heb ik ook de motor plus stang bij hem gekocht € 30,00.

En de eerste echte upgrade :D

Nieuwe uitlaat € 250,00

Vindt het altijd nog raar hoe ze de standaard uitlaat hebben gemaakt :S
En heb hem 2 dagen later meteen onder laten hangen, de nieuwe uitlaat kwam onder de GTO vandaan en is langer dan de standaard uitlaat die onder mijn 3000gt zat, waardoor we de katvervanger (Flens) 10cm korter moesten maken anders pasten het niet.
En toen we de katelysator eruit haalde zat deze goed verstopt :S

Hier zijn de foto's

Foto van de nieuwe uitlaat (RVS)

Foto van de standaard uitlaat met de nieuwe uitlaat ernaast

Foto van een stuk van de standaard uitlaat die ze dicht hebben gemaakt :)
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #18 ·
En hier nog wat foto's van de katalysator en hoe het eronder hangt:

De katalysator:

De nieuwe uitlaat:


Het verschil in optrekken merk ik nu degelijk wel is stukken sneller, ongelooflijk hoeveel de katalysator en de standaard uitlaat tegenhoudt!!!

En hij heeft nu ook een mooie geluidje :)
 

· Registered
Joined
·
19 Posts
Discussion Starter · #20 ·
De kat heb ik nog , hij zou zo door de keuring mogen want de kat is niet verplicht voor modellen ouder dan 1995, maar wil toch voor de zekerheid voor dat ik hem laat keuren de kat er weer onder puur voor de waarde dat hij toch daar niet onder kan komen.

Moet de uitlaat nog 10cm korter maker voor de kat.
En weet niet of het een m2 uitlaat is de einddempers zijn van het merk raceland.
 
1 - 20 of 28 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top